Konflikt niszczący i budujący firmę
Następstwa konfliktu w przedsiębiorstwie – negatywne bądź pozytywne – zależą przede wszystkim od doboru właściwej strategii rozwiązywania go.
Badania przeprowadzone wśród menedżerów z Lagos wykazały, że najczęściej przyczyną konfliktów w firmach nigeryjskich są: niedostatek zasobów i problemy komunikacyjne. Na dalszych miejscach w rankingu znalazły się: rywalizacja, brak współpracy, zależności personalne i służbowe, różnice oczekiwań i porównania wynagrodzeń. Są to najczęściej konflikty o charakterze interpersonalnym, międzygrupowym i proceduralnym.
Właściwie rozwiązane konflikty sprzyjają budowaniu współpracy, innowacjom organizacyjnym i produktywności i rozwojowi indywidualnemu pracowników, a także podnoszeniu jakości decyzji menedżerskich. W firmach reprezentowanych przez osoby badane najczęściej konflikty rozwiązuje się poprzez rokowania, nawiązanie współpracy oraz unikanie wybuchu konfliktu otwartego. Na dalszych miejscach znalazły się strategie: kompromisu, konfrontacji i wymuszenia siłą (przez kierownictwo).
Omawiane badanie może stanowić ciekawy punt wyjścia do prac nad najbardziej korzystnymi dla firm strategiami rozwiązywania różnych rodzajów konfliktów w konkretnych sytuacjach. Badania przeprowadzili O M Hotepo, A S S Asokere, I A Abdul-Azeez i S S A Ajemunigbohun z Uniwersytetu Państwowego w Lagos.
Najnowsze komentarze